lauantai 14. elokuuta 2010

Suruaika.

Etsin jotakin kuvaa Henryn koneelta ja törmäsin hautajaiskuviin. Ja taas suru pysäytti.


Itkin.


Laskin sormilla ja tajusin yhtäkkiä, että äidin kuolemasta on kohta kuusi kuukautta. Sehän on puoli vuotta.


Hautajaisten jälkeen sain pastoriltani Kirsi Klaudia-Kankaan kirjan "En enää laske tunteja", joka koostuu kirjoittajan päiväkirjamerkinnöistä yhden vuoden ajalta äidin poismentyä. Lukiessa sitä lohdutti havaita, että muillakin voi sisimmässä myllertää. Toisin kuin Kirsi, mulle ei tullut mieleenkään etsiä käsiini suru-aiheisia kirjoja. Pikemminkin olen välttänyt niitä. En nyt totaalisesti, mutta huomasin kesälläkin yhtä kirjaa lukiessa, että itkeminen väsyttää, ja joinakin päivinä se ei vaan ole ok. Jo ihan päänsärynkin takia. (Mulle tulee helposti itkemisestä migreeni.)
Yksi asia, jonka siitä Kirsin kirjasta painoin mieleeni, oli se, että kaikista aktiivisin surutyön vaihe kesti ikäänkuin sen yhden vuoden. Lohduttauduin sillä. Huomasin nimittäin itsessäni, että vaikka ulkoisesti mikään ei olisi muuttunut, koen, että "sisin tilani" on jotenkin pienempi. Ikäänkuin suru olisi vaan tullut ja vallannut osan mun sisintä tilaa. Olen pohtinut, että onkohan se samanlaista kuin masentuneella - henkiset voimavarat ei vaan riitä siihen mihin joskus. Olen siis antanut itselleni henkisesti luvan "olla" tämän vuoden.


Nyt olen siis "puolivälissä". Huvittaa, että toteankaan mitään tälläistä ääneen. Varsinkin, kun itsestäänselvästi olen joskus opiskellut kaikenlaista sielunhoitoon liittyen myös surutyön eri vaiheista, mutta tänä vuonna mua kaikki sellainen ei ole voinut vähempää kiinnostaa. Ei ole vaan huvittanut analysoida, järkeillä tai mitään muutakaan. Se ei muuta tilannetta eikä tuo ketään takaisin.


Yhdellä lauseella voisin tiivistää kokemukseni: Surua ei voi hallita. Se nousee pintaan silloin kuin sitä huvittaa, yllättäen, ja missä vaan. Eikä loogisesti. Esimerkiksi kesällä olin ihan turta kun kävin mummon, Vesan ja Henryn kanssa hautausmaalla. Mutta sitten jossakin Anttilassa, kun näin myytävänä "Mummola"-kylttejä, mua alkoi itkettämään, kun taas kerran tulin yllätetyksi niillä mahdollisuuksilla ja asioilla, jotka elämästä ovat kadonneet. Sosiaalisesti enemmän ok olisi mielestäni ollut itkeä siellä hautausmaalla.


Ensin ajattelin, että mun suru on totaalisesti mun privaattia aluetta. Miksi sitten bloggaan siitä nyt? Ehkä olen huomannut, että sisimpäni ei ole enää niin vereslihalla ja kestän taas olla. Ja samanaikaisesti olen tajunnut, että läheisen ihmisen kuoleman jälkeen elämä ei ole enää palaa siihen, mitä se oli. Tämä ei ole jokin tauko-momentti, mainoskatko, josta taas palataan leffaan. Jotakin on väistämättä muuttunut. Meidän perheessä. Elämässä. Traditioissa. Minussa. Jollakin tavalla olen väistämättä eri kuin olin silloin, kun isä ja äiti vielä olivat. - Niinpä voin yhtä hyvin kirjoittaa siitä, mitä koen. Tämä kaikki on osa minua nyt ja tulevaisuudessa.

7 kommenttia:

  1. Onhan surussa paljon samoja elementteja kuin masennuksessa, koska tarpeeksi kauan ja voimakkaana kestettyaan suru maaritellaankin masennukseksi. Ja on hyva, etta huomaat etta sisin tilasi on pienempi, ja etta annat sille tilaa olla ja tehda tyota taas suuretakseen. Sitahan se "ylipaaseminen" kai osiltaan on.

    Kuten huomasit hautausmaa/Anttilakaynneista, se, mika on sosiaalisesti oikeampaa/ hyvaksyttavampaa tai edes omasta mielestasi enemman jarkeenkaypaa, ei kay yhteen sen kanssa mita tunteet tuovat pintaan. Ja sekin kuulemma kuuluu sisaiseen surutyohon. Ainakin osoittaa sen, etta olemme paljon kokonaisvaltaisempia tapauksia kuin valilla edes haluaisimme... :)

    Ja kiitos kun jaat ajatuksiasi.
    On ikava seuraasi.
    Olet rakas ystava.
    Haleja.

    VastaaPoista
  2. Kokemukset muokkaavat meitä. Varmasti läheisen kuolema on yksi niistä rankimmin muokkaavista kokemuksista sairauden lisäksi. Suruajastakin voi tulla jotain uutta... Iso hali sulle!

    VastaaPoista
  3. Kiitos Ruut, että jaoit nämä ajatukset. Luin tän moneen kertaan ja nää sanat kosketti sekä puhutteli. Sä olet niin uskomattoman hieno persoona. Taivaan läsnäoloa sulle arjen ja surun keskelle!
    HannaM

    VastaaPoista
  4. Hei!

    Kiitos, että jaoit ajatuksiasi.

    t.Karoliina Karjalainen

    VastaaPoista
  5. Hei Ruut.
    Kiitos kun kirjoitit. Surusta, joka on niin vaikea aihe. Vaikea vastaanottaa ja vaikea antaa muille. Ehkä suru onkin siinä niin hyvin itsekäs, että kun se on jotain itselle hyvin rakasta, ei siitä haluaisi luopua, mutta niinkuin ilokin, surukin haluaa tulla hyväksytyksi omana itsenään. Mä olen pitänyt suljettua blogia koko suruaikani ja ainakin mulle kirjoittaminen on luonut uutta tilaa. Ja se suru on ihmeellinen. Oli helpottavaa lukea, että muutkin itkee Anttilassa. Mua suru tuli tervehtimään viimeksi tänäkesänä mökillä, kun kurjet herätti mut, kun ne lensi huutaen meidän kattojen yllä. Ja mä luulen, ettei surusta kuulukaan selviytyä, mutta jollain lailla sen kanssa voi tulla ystäväksi.

    Palan matkaa halusin siitä sun kanssa jakaa. Ja Kiitos kun otitte mut ja tytön vastaan viime kesänä. Surullisina.

    Siunausta ja suru kyllä pitää itsestään huolta. suru tekee sitä työtä.

    Emmi

    VastaaPoista
  6. Niin, kokonaisvaltaista tää ihmiselo kyllä on, vaikka me yritetäänkin sitä aika pilkkoa lokeroihin, oikeisiin tilanteisiin ja hetkiin.

    Kiitos Emmi, kun jaoit sun tuntemuksia. Mä oon taas tänä aikana kirjoitellut enemmän perinteistä päiväkirjaa. Kirjoittaminen auttaa. Mua auttaa joskus myös vaan oleminen ja puuhastelu (=ei mikään tärkeä, kuten käsityöt) - mutta mä kuulun muutenkin niihin ihmisiin, jotka tarvii välillä itsenäisiä "latautumispäiviä".

    En mäkään ajattele, että surusta kokonaan selviytyisi. Joku sen hyvin sanoi, että varsinkin meille kristityille kuolema on vakava asia, koska siinä käy ilmi elämän pyhyys. Eikä ilman suurta rakkautta olisi suurta ikävääkään. En usko, että elämässä tulee vaihe, etten ikävöisi. Mutta sensijaan toivon, että tää "vuoden akuutti suruaika" (tai kuinka kauan se kestääkään) olisi jokin sellainen rajatumpi jakso, ettei samaa pusertavaa surua olisi niin intensiivisesti jatkossa....että surun kanssa olisi enemmän ystävystynyt, se olisi rauhallisempaa ja armollisempaa.

    Tykkään tosta lauseesta "suru tekee sitä työtä". Ei suru ole projekti. Eikä sitä voi pikakelata tai jouduttaa. Se on oikeastaan ihailtavaa elämässä: kaikkea ei voi hallita.

    Voimia!

    Ruut

    VastaaPoista