torstai 17. maaliskuuta 2011

Sydämellä Japani.

Kuva lähteestä: http://www.lytteltonhousegallery.co.uk/page4.htm
Japani on ollut aina sydämelläni... siitä kertoo tämänkin blogin haavelistalla oleva toive päästä käymään Japanissa. Ala-asteikäisenä minulla oli japanilainen kirjeenvaihtokaveri ja siitä lähtien maa on ollut minulle erityisen kiinnostava. Ja sikäli kun satun olemaan suomalainen, on välillä huvittavaakin huomata, kuinka paljon kahdella kansalla, jotka asuttavat maapallon äärilaitoja, on yhteistä. Ehkä niistä myöhemmin. Tällä viikolla olen lähinnä ollut järkyttynyt uutisista. Maanjäristyksethän eivät ole mikään uusi asia Japanissa, mutta nyt mittasuhteet ja seuraukset ovat valtavat! Jotain, mitä on vaikea uskoa todeksi.

En tiedä miten paljon lännessä pohditaan kaukana olevaa Japania. Täällä se on niin lähellä. Olen myös oppinut tässä kaikessa uusia faktoja, kuten että Thaimaassa on suurin ulkojapanilaisyhteisö ja japanilaisia on täällä noin 10 000. Moni tuntee janapilaisia. Monella on tuttuja Japanissa. Asia koskettaa.   

Tuntuu myös, että täällä Aasiassa sääkin on tällä hetkellä outo. Sitä en tiedä, onko sillä mitään tekemistä Japanin mullistusten kanssa, mutta viime viikolla meinasin blogata teemalla kuuma, kuuma, kuuma koska täällä on kesäkausi ja lämpötila reilusti yli +30. ...Ja sitten yhtäkkiä nyt on satanut vettä ja tänään lämpötila on 19 astetta. Siis Bangkokissa, jonka lämpötila aniharvoin laskee alle 27 ja sekin tapahtuu yleensä joulu-tammikuussa. Siis kirjaimellisesti olen palellut tänään! Pitäisi sanoa: kylmä, kylmä, kylmä! Todella outoa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti