maanantai 9. toukokuuta 2011

Listoja.


Meitä on moneksi.

Minä kuulun siihen ryhmään henkilöitä, jotka väsäävät listoja. Listat auttavat jäsentämään, selkeyttävät päätä, helpottavat priorisoimaan asioita ja ennenkaikkea niiden avulla muistaa, mitä ajattelikaan että pitikään tehdä.

Eri asia sitten on, kuinka tarkkaan ja tunnollisesti toteutan listaamani asiat.

Listasin nimittäin sohvan puhdistuksen ja suojauskäsittelyn viime marraskuun tehtäviin. Se tapahtui viime viikonloppuna. Marraskuu ja toukokuu - onko niillä nyt niin paljon eroa? 
No, tarkkaan laskettuna puoli vuotta.

Ystäväni kertoi eräästä, jolla oli listat joka lähtöön (kuten jouluvalmisteluihin) ja joka myös toteutti listansa. Tämä sai minut uteliaaksi, ja tällä viikolla kysymykseni kuuluukin:

 Millaisia lista-ihmisiä te olette?

4 kommenttia:

  1. Minulla on pääsääntöisesti kaksi listaa. Ensimmäinen on rukouslista ja siinä on monta kohtaa. Toivottavasti se ei ole kuitenkaan mikään "puutelista" tai tehtävälista Jumalalle. Lähinnä muistuttaa itseäni asioista, joiden puolesta olen luvannut rukoilla tai katson tarpeelliseksi rukoilla.
    Toinen lista on selvästi puutelista. Siihen merkitsen huomaamani vajaukset taloudessa tms ; ostettava öljyä, namplaata, sokeria. Siinä on myöskin isompia asioita, joiden hankkiminen voi viedä pitemmänkin ajan.
    Molemmat lista päivittyvät tarpeen mukaan.

    VastaaPoista
  2. Listat on hyviä! Mä väsään niitä yhtenään. Mutta en kestä listoja missään yhdessä vihkossa, jossa ne on rumina suttuina...pitäis varmaan tehdä kuitenkin niin, koska mä saatan hukata mun listoja....Useimmiten mä laitan listani jääkaapin oveen muistuttamaan olemassaolostaan, koska jääkaapille menen kuitenkin jatkuvasti.;) Siten ne kämäset listapaprut on ihanaa heittää meneen, kun listat on toteutettu. Listaan monia asioita, mutta en mitään henkilökohtaisia tavotteita tai muuta sellaista...ne on niin pelottavia....
    Mutta listat, jee!
    ja ps. Hyä, kun se sohva viimein pääsi putsaukseen, niin voidaan taas tulla sotkemaan..hahaaa

    VastaaPoista
  3. Moikka ihanuus!

    Vihdoinkin kerkeän taas tänne lukemaan :) RAKASTAN listoja ja mulla on sellanen pieni "salainen" kirja, sellanen kivannäköinen, joka on helppo kuljettaa mukana ja sinne voi sitten ihan missä vain, kun tulee tylsä hetki tehdä erilaisia listoja. Viime viikolla kirjottelin sinne erinäisiä listoja erään koulutuksen aikan:
    *things I wanna do before leaving (bangladesh)
    *people I REALLY wanna visit in finland (and people I have to visit)
    *things to sell before leaving
    *photos I wanna have at the next exhibition
    *general to-do list
    *people I wanna invite over before leaving

    Listat todellakin helpottavat ajatusten selventämistä ja jotenkin kun ne on kirjotettu ylös, niin aivot voi ajatella jotakin muuta....koska ei oo varaa enään unohtaa asiaa...eri asia sitten, saako kaikkea toteutettua ja milloin ne toteuttaa ;) ;)

    VastaaPoista
  4. Ihania listoja!

    Kiva kuulla, että Rialla toimii toi kirjaan listaus. Ja noi listat ennen Bangladeshista muuttoa jne. on tosi hyviä.

    Mä kirjoitin viime vuonna mun päiväkirjaan kesäksi Suomeen listoja paikoista, joissa haluaisin käydä... esimerkiksi Nuutajärven lasimuseossa. Ihan kaikki listassa ei toteutunut, mutta osa kyllä ja se oli kiva.

    Mulla on myös ollut listoja irrallisina ties missä. Ehkä haastavin juttu mulla on listoissa se, että oon perinteisesti ollut "suorittaja" eli jos lista ei ole toteutunut tai siitä jää pari asiaa "roikkumaan", alan helposti potea huonoa omaatuntoa - mikä ei kuitenkaan johda kaikkien asioiden toteuttamiseen. Se onkin ollut opettelemista suhtautua listoihin positiivisella asenteella, että "puoliksi toteutunut listakin" on ilonaihe ja täytti tehtävänsä muistutuksena ;D

    VastaaPoista